Når små børn skal lære at lege, spiller den professionelle omsorgsperson en helt central og vigtig rolle. For små børn lærer deres allerførste lege, mens de leger med en voksen.
Bogens formål er at styrke forståelsen af leg, så du som professionel omsorgsperson kan understøtte og deltage i leg på måder, der er meningsfuldt for barnet.
Bogen præsenterer dig for international spædbarnsforskning, legeforskning og praksisnære eksempler, der inviterer dig til at kvalificere og videreudvikle dine pædagogiske overvejelser om leg.
Bogen giver dig svar på spørgsmål som:
- Hvordan lærer børn dette komplicerede fænomen leg – hvad skal de kunne for at kunne lege?
- Hvordan former det legende samspil sig mellem små børn og omsorgspersoner i dagtilbud?
- Hvordan kan et dagtilbud organiseres, når legen er grundlæggende?
- På hvilken måde forvalter omsorgspersoner i dagtilbud deres opgave at ”rammesætte, støtte og guide” børns lege?
Bogen henvender sig til dig, som har en interesse for fænomenet leg, og omsorgspersoner for små børn – heriblandt dagplejere, pædagoger, pædagogiske assistenter, ledere på dagtilbudsområdet – samt studerende og undervisere på de pædagogiske uddannelser.